"Ο κόσμος πάνω από την επιφάνεια του νερού, όπως φαίνεται από ένα ψάρι"

Όταν το φως διαδίδεται από ένα μέσο σε ένα άλλο, η ταχύτητά του αλλάζει, πράγμα το οποίο προκαλεί ανάκλαση και διάθλαση του φωτός στο όριο των επιφανειών.

Ο δείκτης διάθαλσης του νερού είναι 1.33 (4/3).  Καθώς το φως διαδίδεται από το νερό στον αέρα, αποκλείνει από την κάθετο στην επιφάνεια.  Όταν η γωνία πρόσπτωσης είναι μεγαλύτερη από 48 μοίρες, όλο το φως ανακλάται πίσω στο νερό (ολική εσωτερική ανάκλαση).

Καθώς το χρυσόψαρο στο ενυδρείο κοιτάζει επάνω, θα δει την ανακλασμένη θέα των πλευρών και του βυθού του ενυδρείου πέρα από τις 48 μοίρες, ενώ ευθεία επάνω, βλέπει μια συμπιεσμένη θέα του έξω κόσμου.

Η διάθλαση του φωτός είναι υπεύθυνη για πολλές παραισθήσεις:

Αυτό το java applet σου επιτρέπει να δεις τη θέα όπως φαίνεται από το χρυσόψαρο, κοιτώντας προς τα σένα. Ωραία τύχη!


Χρήση: Η περιοχή είναι διαιρεμένη σε δύο τμήματα.  Η γκρι περιοχή είναι ο αέρας πάνω από το νερό. Η πράσινη περιοχή είναι κάτω από την επιφάνεια του νερού.

Όλο το φως από το κόσμο πάνω από το νερό που μπορεί να δει το ψάρι, εισέρχεται στο νερό από την κίτρινη περιοχή.

Η κυανή περιοχή είναι ένα αντικείμενο πάνω από την επιφάνεια του νερού. Το μπλε πολύγωνο είναι το είδωλο του αντικειμένου.

Η διαδρομή του φωτός για κάθε γωνία του αντικειμένου δείχνεται με γκρι γραμμές.   Οι κίτρινες γραμμές δείχνουν που φαίνεται στο ψάρι, ότι είναι το αντικείμενο.  Όπως θα ανακαλύψεις , το ψάρι βλέπει τον κάοσμο πολύ παραμορφωμένα.

Κάνε κλικ σε κάθε μια από τις γωνίες του κυανού αντικειμένου με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού για να δεις τις διαδρομές του φωτός για αυτό το σημείο.
Κάνε κλικ στο κέντρο του αντικειμένου με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού και σύρε το ποντίκι για να μετακινήσεις το αντικείμενο.
Κάνε κλικ με το δεξιό πλήκτρο του ποντικιού στην κάτω δεξιά γωνία του αντικειμένου και σύρε το ποντίκι για να αλλάξεις το μέγεθος του αντικειμένου.
Μετακίνησε το αντικείμενο από ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ / ΠΑΝΩ ΚΑΙ ΚΑΤΩ / ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟς ΤΟΥ, και παρατήρησε πως αλλάζει το είδωλο.  Κάνε κλικ σε κάποιο από τα μάτια του ψαριού και σύρε το ποντίκι (δεξιά/αριστερά) για να αλλάξεις τη θέση του ματιού.

Είναι διασκεδαστικό! Παίξε! Σκέψου! Τα ψάρια πρέπει να το καταλάβουν αυτό! Ευχαριστήσου τα ωραία της Φυσικής.

Γέμισε ένα ποτήρι με νερό και κοίταξε αντικείμενα κάτω από τη επιφάνεια. Δοκίμασε το!


Οι υποδείξεις σας είναι καλοδεχούμενες! Παρακαλώ κάνετε κλικ στο: hwang@phy03.phy.ntnu.edu.tw

Δημιουργός: Fu-Kwun Hwang, Dept. of physics, National Taiwan Normal University
Last modified : Sun Aug 13 23:34:29 2000 More physics related java applets